Creativus

Tánciskola

Valósítsd meg az álmaidat!

Creativus Tánciskola

A tudományos feldolgozás

A tu­do­má­nyos fel­dol­go­zás alap­fel­té­te­le, hogy vizs­gá­la­tá­nak tár­gyát le­ír­ja. Mond­hat­nánk for­dít­va is: a tu­do­mány csak azt vizsgál(hat)ja, amit le­ír. Ha a mai úgy­ne­ve­zett tánc­tu­do­mány­ra ab­ból a szem­pont­ból te­kin­tünk, hogy mit ír le, feltehetőleg szá­mos tánc­tu­do­mányt ta­lá­lunk, elsősorban tör­té­ne­tit, mely az egyes ko­rok al­ko­tó­it, előadóit, ese­mé­nye­it, mű­vé­sze­ti irány­za­ta­it ne­ve­zi meg, és va­la­mely össze­füg­gés sze­rint so­rol­ja fel. Az úgy­ne­ve­zett tánc­tu­do­mány­ra jellemző egy má­sik meg­kö­ze­lí­tés, mely­nek je­gyé­ben az ural­ko­dó vagy di­va­tos szel­lem­tu­do­má­nyi disz­cip­lí­ná­kat kí­sér­li meg – kis­sé meg­ké­set­ten – al­kal­maz­ni a tánc te­rü­le­tén. A 20. szá­zad hat­va­nas-het­ve­nes éve­i­ben a tánc ku­ta­tói a struk­tu­ra­lis­ta nyel­vé­szet esz­kö­ze­it kö­vet­ve a nyel­vi ele­mek ana­ló­gi­á­já­ra tánc- és moz­du­lat­szer­ke­ze­ti ele­me­ket azo­no­sí­tot­tak (pél­dá­ul Mar­tin 1964, Kaepler 1972), majd meg­je­len­tek a sze­mi­o­ti­kai el­ve­ket követő kí­sér­le­tek a tánc jel­rend­sze­re­i­nek fel­tá­rá­sá­ra (pél­dá­ul Williams 1976, Kaán 1983), egyik ma is hasz­nált fej­le­mény a kul­tu­rá­lis ant­ro­po­ló­gia mód­sze­rei sze­rint a tár­sa­dal­mi há­ló­za­tok, a vi­sel­ke­dés, a ro­ko­ni kap­cso­la­tok vizs­gá­la­ta a tánc te­rü­le­tén (pél­dá­ul Grau 1981, Han­na 1987), és leg­utóbb a tán­cos belső tu­dá­sát vizs­gá­ló kognitivista mód­sze­rek al­kal­ma­zá­si tö­rek­vé­se je­lent meg még az etno­kore­ológia te­rü­le­tén is (pél­dá­ul Fiskvik és Bakka 2002).

A követő mód­sze­rek hasz­ná­la­ta tekinthető szel­le­mi ka­land­nak és a kísérletező kedv já­té­ká­nak, ha saj­ná­la­tos mó­don nem he­lyet­te­sí­te­né és így ke­rül­né meg ma­gá­nak a tárgy­nak, a tán­cos moz­du­lat­vi­lág­nak vizs­gá­la­tát. Alig­ha két­sé­ges, hogy va­lós tör­té­ne­ti, esz­té­ti­kai, szer­ke­ze­ti, jel és je­len­tés­be­li, va­la­mint tu­da­ti vizs­gá­lat nem tekinthető ér­vé­nyes­nek és hi­te­les­nek ma­gá­nak a tánc­ma­té­ri­á­nak vizs­gá­la­ta nél­kül. Akár ri­tu­á­lis, akár esz­té­ti­kai össze­füg­gés­ben te­kint­jük, a tánc (még a nép­tánc is) meg­nyil­vá­nu­lá­si jel­le­gét te­kint­ve né­mi­leg le­beg a szín­ház és a ze­ne kö­zött. A szín­ház­tól azon­ban verbalizálhatatlan ze­ne­i­sé­ge, a zenétől pe­dig a tánc mű­fa­ja­i­tól füg­get­le­nül min­den eset­ben jelenlévő szcenikussága vá­laszt­ja el (így úgy­mond nyel­vi je­len­ség­ként is csak olyan össze­füg­gés­ben vizs­gál­ha­tó, mint az egyik vagy má­sik sa­já­tos ki­fe­je­zés­vi­lág me­ta­fo­rá­ja­ként hasz­nált ze­nei vagy szín­há­zi nyelv). Úgy vé­lem, a tisz­ta tánc je­len­té­si­leg-esz­té­ti­ka­i­lag el­von­tabb moz­du­lat­vi­lá­ga még­is in­kább a ze­nei for­ma­vi­lág­hoz áll kö­ze­lebb. Kö­vet­ke­zés­képp tel­jes nyu­ga­lom­mal kér­het­jük szá­mon a tánc­ku­ta­tá­son tár­gyá­nak ha­son­el­vű rög­zí­té­sét és vizs­gá­la­tát, mi­ként azt a ze­ne­tu­do­mány te­szi a hang­zó anyag le­jegy­zé­se­kor és elem­zé­se­kor, még ha a tánc le­jegy­zé­se első pil­lan­tás­ra kis­sé komp­li­kál­tabb fel­adat­nak tű­nik is.

(Nota bene: nem az, csak ak­kor, ha nem is­mer­jük elég­gé ma­gát a tán­cot, moz­du­la­ta­i­nak sa­já­tos­sá­ga­it. Még a leg­bo­nyo­lul­tabb­nak tar­tott Lábán-kinetográfia rend­sze­re is meglehetősen egy­sze­rű, ha el­te­kin­tünk a fejlődési sza­ka­sza­i­ból adó­dó re­dun­dan­ci­ák­tól.) Ha a tán­cot le­ír­juk, ez­zel szin­te au­to­ma­ti­ku­san fel­tár­juk szer­ke­ze­te­it. Ek­kor ma­ga az anyag fog­ja meg­ha­tá­roz­ni, mint­egy kö­ve­tel­ni a vizs­gá­lat mód­sze­rét, és a tánc­ma­té­ri­á­ból ki­in­dul­va te­remt­het­jük meg sa­ját disz­cip­lí­ná­in­kat mi­ként a tánc­ku­ta­tás ál­tal ed­dig kö­ve­tett ori­gi­ná­lis mód­sze­rek is va­la­mely té­ma vagy anyag (pél­dá­ul a nyelv, a tár­sa­da­lom vagy a gon­dol­ko­dá­si me­cha­niz­mus) vizs­gá­la­tá­nak ered­mé­nye­ként je­len­tek meg.

Hozzászólások

  • 2018.04.30.

    Kocsis Kelli

    Gyönyörűek!

    reply
    • 2018.12.25.

      Emmert Edina

      Én is szeretnék balettezni.

      reply

Hozzászólás beküldése

A weboldalon cookie-kat ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak.

 

Az oldal az Ön kényelmének érdekében sütiket és harmadik féltől származó szoftvereket használ. Kérem, olvassa el figyelmesen Sütikezelési szabályzatunkat! Ezt követően pedig ismerje meg az Adatvédelmi nyilatkozat tartalmát is, majd csak ezt követően nyilatkozzon a sütik és a nyilatkozat tartalmának elfogadásáról!

 

Amennyiben megítélése szerint, a felsorolt szabályzatok az Ön számára kedvezőtlen rendelkezéseket tartalmaz(hat)nak, úgy kérem kattintson az "Elutasítom és elhagyom az oldalt" gombra ezt követően pedig szíveskedjen elhagyni az oldalt!

 

Az adatvédelemre és adatkezelésre vonatkozó szabályainkat a következő dokumentum tartalmazza: Adatvédelmi nyilatkozat valamint az ezt kiegészítő Adattovábbítási nyilatkozat.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet, az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában.   Az első oldalon találja a szabályzatok elfogadásával kapcsolatos beállításokat. A második oldalon találja a sütik kezelésének beállításait, amelyet a "Kezelt sütik típusainak elfogadása" menüpontra történő kattintással érhet el.   Ez a panel segítséget nyújt Önnek abban, hogy tökéletesen testreszabhassa a sütikezeléssel és szabályzatainkkal kapcsolatos beállításait.   Amennyiben megítélése szerint, a felsorolt szabályzatok az Ön számára kedvezőtlen rendelkezéseket tartalmaz(hat)nak, úgy kérem kattintson az "Összes tiltása" gombra és hagyja el az oldalt! A leírást és a panelt készítette: László Péter

Összes tiltása
Összes engedélyezése