A tudományos feldolgozás
A tudományos feldolgozás alapfeltétele, hogy vizsgálatának tárgyát leírja. Mondhatnánk fordítva is: a tudomány csak azt vizsgál(hat)ja, amit leír. Ha a mai úgynevezett tánctudományra abból a szempontból tekintünk, hogy mit ír le, feltehetőleg számos tánctudományt találunk, elsősorban történetit, mely az egyes korok alkotóit, előadóit, eseményeit, művészeti irányzatait nevezi meg, és valamely összefüggés szerint sorolja fel. Az úgynevezett tánctudományra jellemző egy másik megközelítés, melynek jegyében az uralkodó vagy divatos szellemtudományi diszciplínákat kísérli meg – kissé megkésetten – alkalmazni a tánc területén. A 20. század hatvanas-hetvenes éveiben a tánc kutatói a strukturalista nyelvészet eszközeit követve a nyelvi elemek analógiájára tánc- és mozdulatszerkezeti elemeket azonosítottak (például Martin 1964, Kaepler 1972), majd megjelentek a szemiotikai elveket követő kísérletek a tánc jelrendszereinek feltárására (például Williams 1976, Kaán 1983), egyik ma is használt fejlemény a kulturális antropológia módszerei szerint a társadalmi hálózatok, a viselkedés, a rokoni kapcsolatok vizsgálata a tánc területén (például Grau 1981, Hanna 1987), és legutóbb a táncos belső tudását vizsgáló kognitivista módszerek alkalmazási törekvése jelent meg még az etnokoreológia területén is (például Fiskvik és Bakka 2002).
A követő módszerek használata tekinthető szellemi kalandnak és a kísérletező kedv játékának, ha sajnálatos módon nem helyettesítené és így kerülné meg magának a tárgynak, a táncos mozdulatvilágnak vizsgálatát. Aligha kétséges, hogy valós történeti, esztétikai, szerkezeti, jel és jelentésbeli, valamint tudati vizsgálat nem tekinthető érvényesnek és hitelesnek magának a táncmatériának vizsgálata nélkül. Akár rituális, akár esztétikai összefüggésben tekintjük, a tánc (még a néptánc is) megnyilvánulási jellegét tekintve némileg lebeg a színház és a zene között. A színháztól azonban verbalizálhatatlan zeneisége, a zenétől pedig a tánc műfajaitól függetlenül minden esetben jelenlévő szcenikussága választja el (így úgymond nyelvi jelenségként is csak olyan összefüggésben vizsgálható, mint az egyik vagy másik sajátos kifejezésvilág metaforájaként használt zenei vagy színházi nyelv). Úgy vélem, a tiszta tánc jelentésileg-esztétikailag elvontabb mozdulatvilága mégis inkább a zenei formavilághoz áll közelebb. Következésképp teljes nyugalommal kérhetjük számon a tánckutatáson tárgyának hasonelvű rögzítését és vizsgálatát, miként azt a zenetudomány teszi a hangzó anyag lejegyzésekor és elemzésekor, még ha a tánc lejegyzése első pillantásra kissé komplikáltabb feladatnak tűnik is.
(Nota bene: nem az, csak akkor, ha nem ismerjük eléggé magát a táncot, mozdulatainak sajátosságait. Még a legbonyolultabbnak tartott Lábán-kinetográfia rendszere is meglehetősen egyszerű, ha eltekintünk a fejlődési szakaszaiból adódó redundanciáktól.) Ha a táncot leírjuk, ezzel szinte automatikusan feltárjuk szerkezeteit. Ekkor maga az anyag fogja meghatározni, mintegy követelni a vizsgálat módszerét, és a táncmatériából kiindulva teremthetjük meg saját diszciplínáinkat miként a tánckutatás által eddig követett originális módszerek is valamely téma vagy anyag (például a nyelv, a társadalom vagy a gondolkodási mechanizmus) vizsgálatának eredményeként jelentek meg.
Kocsis Kelli
Gyönyörűek!
Emmert Edina
Én is szeretnék balettezni.