Creativus

Tánciskola

Valósítsd meg az álmaidat!

Creativus Tánciskola

A testbeszéd és a tánc kapcsolata

Ha az em­lí­tett tánc­tu­do­má­nyi követő mód­sze­rek iro­dal­má­ra a notáció­használat szemszögéből te­kin­tünk, azt mond­hat­nánk, ta­lán csak a struk­tu­ra­lis­ta nyel­vé­sze­ti irány­za­tok szel­le­mé­ben ké­szí­tett tánc­el­mé­le­ti írá­sok vizs­gál­ják, elem­zik és ha­son­lít­ják össze ma­gát a tánc­moz­du­la­tok so­rát, mert itt ta­lá­lunk no­tá­ciót, a tánc mint vizs­gá­lan­dó tárgy le­jegy­zé­sét. Azon­ban még itt is erős el­té­ré­sek ta­lál­ha­tók az egyes ku­ta­tói at­ti­tű­dök kö­zött. La­poz­zuk át pél­dá­ul az ICTM Szer­ke­ze­ti Elemző Mun­ka­cso­port­já­nak leg­utóbb meg­je­lent Dance Structures (Kaepler és Dunin 2007) kö­te­tét. A kö­tet kulcs­ta­nul­mány­nak ne­ve­zett írá­sai ese­té­ben Kaepler ere­de­ti­leg 1972-ben meg­je­lent és itt új­ra­kö­zölt ta­nul­má­nyá­nak tánclejegyzője Judy van Zile volt, ma­ga Kaepler csak szö­veg­gel és raj­zok­kal áb­rá­zolt tán­cot, Lisbet Torp (2007) szá­má­ra William C. Reynolds ké­szí­tett a le­jegy­zé­se­ket, Bakka (2007) cí­mé­ben elem­zést ígért, de csu­pán az elem­zés el­ve­it mu­tat­ta be, és nem vi­lá­gos, ta­nul­má­nya vé­gé­ről az em­lí­tett elem­zé­si pél­dák szán­dé­ko­san vagy vé­let­le­nül ma­rad­tak le, Fel­föl­di (2007) pe­dig tánc­elem­zés he­lyett a ma­gyar nép­tánc­elemzés tör­té­ne­ti át­te­kin­té­sét kö­zöl­te, eh­hez le­jegy­zés­re ér­te­lem­sze­rű­en szük­sé­ge nem volt. El­len­ben az eset­ta­nul­má­nyok szá­mos szerzője hasz­nált – ha még oly ele­mi szin­ten is – tánc­le­jegy­zést. A kö­tet kap­csán a notáció­hasz­ná­lat két je­len­sé­gét fi­gyel­he­tünk meg. Ez egyik sze­rint 1957-es el­ha­tá­ro­zá­suk­nak megfelelően az etnokoreológusok szin­te tel­jes egy­ség­ben hű­ek ma­rad­tak a Lábán-kinetográfia al­kal­ma­zá­sá­hoz – az egy Maria Koutsouba (2007) ki­vé­te­lé­vel, aki egy Proca-Ciortea rend­sze­ren ala­pu­ló sa­ját le­jegy­zést hasz­nált. Va­la­mint le­szűr­het­jük az a kö­vet­kez­te­tést is, hogy a notációhasználat mind minőségi, mind mennyi­sé­gi szem­pont­já­ból a ma­gyar néptánckutatás messze ki­emel­ke­dik a nem­zet­kö­zi mezőnyből. Mar­tin György, Lá­nyi Ágos­ton, Lugossy Em­ma, Pesovár Ernő, Szentpál Má­ria és Szentpál Ol­ga mun­kás­sá­gát is­mer­ve el­mond­hat­juk, va­la­mennyi­en ki­vá­ló lejegy­zők vol­tak, és ma­gá­tól értődő mó­don hasz­nál­ták a tánc­le­jegy­zést ta­nul­má­nya­ik­ban az elem­zé­sek szer­ves ré­sze­ként. Fel­té­te­le­zem, az ő szel­le­mi ki­su­gár­zá­suk tet­te a kor nor­má­já­vá a notáció hasz­ná­la­tát.

E nor­ma az el­múlt húsz év ta­pasz­ta­la­tai sze­rint ko­mo­lyan sé­rült. Az em­lí­tett ma­gyar ku­ta­tó­kat kö­ve­tő ge­ne­rá­ci­ók­ban csak el­vét­ve ta­lá­lunk olyan ku­ta­tót, aki el­fo­gad­ha­tó szín­vo­na­lon ké­pes len­ne ma­gát a tán­cot, a tán­cos moz­du­la­to­kat, mint a ku­ta­tás tár­gyát meg­ér­te­ni, le­ír­ni és ele­mez­ni. Mind­amel­lett, hogy ko­moly, több ezer té­te­les tánc­írás ar­chí­vu­mok lé­tez­nek Eu­ró­pá­ban (pél­dá­ul az esseni Folkwang-Hochschule, a Conservatoire de Pa­ris, a lon­do­ni Lan­guage of Dance Cent­re), va­la­mint a ten­ge­ren­tú­lon (pél­dá­ul a Dance Notation Bureau, Ohio State University), a tán­cos moz­gá­son ala­pu­ló összehasonlító-elemző ku­ta­tás nem gya­kor­lat, ma­ga a le­írás egy­előre csak a megőrzést szol­gál­ja. De hoz­ha­tunk kö­ze­leb­bi pél­dát is: a bu­ka­res­ti Nép­raj­zi és Folk­lór­in­té­zet több mint tízezer té­te­les tánc­le­jegy­zés ar­chí­vu­mot fel­ügyel, és nem­hogy nem hasz­nál­ják e do­ku­men­tu­mo­kat, de las­san más olyan ku­ta­tó sincs, aki meg­ér­te­né Proca-Ciortea notációját.

Amennyi­ben va­lós tánc­ku­ta­tást, a tánc moz­du­lat­vi­lá­gán ala­pu­ló ku­ta­tást sze­ret­nénk vé­gez­ni, a tánc le­jegy­zé­se nem kerülhető meg. Ha az er­dé­lyi in­téz­mé­nyes tánc­ku­ta­tás el­in­dí­tá­sá­nak haj­na­lán va­gyunk, ér­de­mes len­ne te­kin­tet­be ven­ni, hogy olyan ku­ta­tói kép­zést cél­sze­rű ki­ala­kí­ta­ni, amely­nek prog­ram­já­ban a táncnotáció is­me­re­te és hasz­ná­la­ta megfelelő he­lyet kap, tár­gyá­ban pe­dig ma­gá­ra a tánc­ra, mond­juk pá­rat­lan néptánckincsére kon­cent­rál.

Hozzászólások

  • 2018.12.25.

    Virág Hilda

    Csodálatos, szép. Jaj de szép!

    reply
    • 2018.12.25.

      Gombos László

      Kecsesek a mozdulataik.

      reply

Hozzászólás beküldése

A weboldalon cookie-kat ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak.

 

Az oldal az Ön kényelmének érdekében sütiket és harmadik féltől származó szoftvereket használ. Kérem, olvassa el figyelmesen Sütikezelési szabályzatunkat! Ezt követően pedig ismerje meg az Adatvédelmi nyilatkozat tartalmát is, majd csak ezt követően nyilatkozzon a sütik és a nyilatkozat tartalmának elfogadásáról!

 

Amennyiben megítélése szerint, a felsorolt szabályzatok az Ön számára kedvezőtlen rendelkezéseket tartalmaz(hat)nak, úgy kérem kattintson az "Elutasítom és elhagyom az oldalt" gombra ezt követően pedig szíveskedjen elhagyni az oldalt!

 

Az adatvédelemre és adatkezelésre vonatkozó szabályainkat a következő dokumentum tartalmazza: Adatvédelmi nyilatkozat valamint az ezt kiegészítő Adattovábbítási nyilatkozat.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Amikor meglátogat egy webhelyet, az tárolhat vagy lekérhet információkat a böngészőben, főként sütik formájában.   Az első oldalon találja a szabályzatok elfogadásával kapcsolatos beállításokat. A második oldalon találja a sütik kezelésének beállításait, amelyet a "Kezelt sütik típusainak elfogadása" menüpontra történő kattintással érhet el.   Ez a panel segítséget nyújt Önnek abban, hogy tökéletesen testreszabhassa a sütikezeléssel és szabályzatainkkal kapcsolatos beállításait.   Amennyiben megítélése szerint, a felsorolt szabályzatok az Ön számára kedvezőtlen rendelkezéseket tartalmaz(hat)nak, úgy kérem kattintson az "Összes tiltása" gombra és hagyja el az oldalt! A leírást és a panelt készítette: László Péter

Összes tiltása
Összes engedélyezése