A notáció szerepe a tánc tudományos feldolgozásában
Táncról szót hallván, táncról írtakat olvasván bennem mindig felötlik, hogy a szóló vagy író egyúttal valamely cinkosságra kér fel – ugye tudom, miről is lenne szó. Mert mi másért is kerülné meg magáról a táncról szólást, és beszélne változatos jelzőkkel a táncos teljesítményről, eseményről, az előadó személyéről a tánc történeti körülményeiről avagy társadalmi összefüggéseiről. Ha pedig a táncról szót ejtés tudományos igénnyel jelentkezik, más tudományágak bizonyára megrökönyödéssel vennének (vesznek!) tudomást arról, hogy maga a vizsgálat tárgya a tánctudomány művelésekor rendszerint nincs is jelen.
Konkrétan: nincs követhető és ellenőrizhető módon prezentálva, azaz lejegyezve, tehát a mondanivaló tárgya imaginárius. Amiről itt szólni szeretnék, röviden, tömören, nagyon leegyszerűsítve, és kissé provokatívan csak ennyi: a tánctudomány tánclejegyzés nélkül komolytalan. Az állítás kiegészítő feltétele, hogy tánctudománynak azt tekintsük, ami ténylegesen a tánccal foglalkozik, és nem azt, ami eufemisztikus nagylelkűséggel a tánctudomány kategóriájába engedi a tánc társadalmi és tudati viszonyainak olyan vizsgálatát, amely magát a konkrét megnyilvánulást figyelmen kívül hagyja.
Mindemellett a tánc jelenkori notációjával kapcsolatos tapasztalati tény: a tánc előadó- és alkotóművészei, pedagógusai, de tudósai is a tánc lejegyzéséhez az egyszerű ignoranciát középpontnak tekintve általában valahol két szélső érték között elhelyezkedve viszonyulnak: óvatosan kerülgetik, mint – szólás szerint – macska a forró kását, azaz elismerik hasznosságát, vágynának is rá, csak éppen nem jutnak el használatáig, avagy miként ördög a tömjénfüsthöz, kifejezett ellenszenvvel viseltetnek irányában.
Jenkei Heni
Nagyon cukik vagytok!
Hamvas László
Imádom őket!